måndag 26 juli 2010

Fänkålsfrön


Många av oss som väljer ekologi vill också undvika att använda vanliga läkemedel i möjligaste mån. Under rubriken mat som medicin kommer jag därför att tipsa om vanliga livsmedel som kan användas för att lindra enklare åkommor. Vill man ha mer hjälp rekommenderar jag att man går till en homeopat eller en någon som är kunnig i ayurveda. Maila mig om ni vill ha tips om vart man kan gå i Stockholm.

Vi börjar med magen och tarmarna eftersom dem har stor påverkan på hur vi mår och ser ut.

TIPS! Om du har lätt för att bli uppsvälld och gasig hjälper det att tugga på lite fänkålsfrön innan och efter måltiden, eller närhelst du känner att du behöver.

Fänkålsfrön gör att gasbildningen minskar eller helt uteblir och dämpar eller motverkar helt det magont och illamående som kan komma därav.
Vill du inte äta fröna så är det jättegott att dricka fänkålste. Lägg ca i tsk frln i en tekula och låt dra i minst 10 minuter.

Jag rekommenderar att man köper sina frön på hälsokosten även om dem i vanliga mataffären funkar lika bra. Det är dock väldigt stor smakskillnad. Dem från hälsokosten är mycket mildare.

För mig personligen hjälper fröna mot orolig mage av vilken orsak det än är, så jag har alltid en liten burk i väskan. Du får prova dig fram om det funkar så för dig också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar