torsdag 10 november 2011

Som ett ljus i mörkret



Tillhör du dem som känner dig låg och kanske till och med deprimerad under den mörka årstiden? Jag har definitivt svårt för mörkret på dagen. Kväll och natt är det hur mysigt som helst. Nu har jag köpt D-vitamin för första gången för att prova om det har någon effekt. Jag har pratat med många som säger att det hjälper. På Holistics hemsida finns en mycket intressant föreläsning för den som vill lyssna. Du hittar den i deras blogg. Jag visste t.ex. inte att vi inte bildar något d-vitamin alls så här års trots att det är sol ibland eftersom den står för lågt. Likaså visste jag inte att solskyddsmedlen vi använder gör att det inte heller bildas d-vitamin på sommaren om vi använder dem som vi ska. 30 minuter utan solskydd behöver vi vara i solen och det tror jag att de flesta av oss klarar. Sedan är det bara att smörja på. Deppig blir jag som tur är inte men definitivt låg periodvis på senhöst och vinter så idag börjar jag med mitt test av d-vitamin. Jag återkommer om det om en månad. Då bör jag ha märkt något.

2 kommentarer:

  1. Jag käkade D-vitamin hela förra vintern och har även gjort det sedan någon månad tillbaka i år av just märket Holistic, vet inte om jag mått särskilt bättre psykiskt men där emot håller det helt klart borta förkylningar :) Om man börjar känna av förkylningssymptom kan man till och med boosta med extra D-vitamin för att slippa att det bryter ut! Ta tre piller samma dag så är det troligtvis borta nästa dag :) Annars fortsätt så i några dagar..Hoppas att du märker av positiva effekter du med!

    SvaraRadera
  2. Vilket toppentips tack! :-) Jag har lyckligvis klarat mig hittills i år men vintern har ju inte börjat ännu så vi får väl se. Vet inte om jag inbillar mig men tycker redan att jag känner mig lite piggare. Om det beror på D-vitaminet kan man naturligvis diskutera...

    SvaraRadera