fredag 11 november 2011

Hur ska man leva för att föryngra huden?

En av de roligaste sakerna med mitt arbete är att svara på konsumentfrågor. Jag fick många frågor om huden och åldrande från två tjejer som gör ett specialarbete på sin utbildning till hud och spaterapeut. Jag har valt ut några av dem och delar upp dem i olika inlägg.

Att hitta det som gör dig lycklig och harmonisk är en bra grund att stå på. Minska på så mycket stress som möjligt. Speciellt den inre som säger att du måste prestera, vara på ett visst sätt, se ut på ett visst sätt m.m. Lär känna dig själv och lyssna på vad som är rätt för just dig. Observera hur då mår efter att du ätit och ge kroppen det den behöver. Du ska känna dig mätt, nöjd och ha fått ny energi efter en måltid. Träna lagom mycket och välj det som är roligt så att det blir av. Undvik att jämföra dig med andra. Vi har alla olika talanger och vägar och ingen är bättre eller sämre än någon annan. Sola gärna på sommaren när det är naturligt, men överdriv inte och undvik att bränna dig. Strunta i solarier. Rök absolut inte och drick inte för mycket alkohol. Det torkar ut kroppen och stressar lever och njurar vilket kan synas som påsar under ögonen när man blir äldre. Använd hudvård som jobbar med hudens egna förutsättningar och får den att fungera optimalt så att den kan hålla sig frisk och strålande. Kom ihåg att livet ska vara i balans och i det ingår både med och motgång. Det är i motgång vi växer som människor om vi tar till oss den möjlighet som alltid finns gömd där. Genom det får vi steg för steg vår unika personliga utstrålning som är vår sanna skönhet och som också syns i vår hud. Att tro att allt ska vara perfekt hela tiden och att det måste vara på ett visst sätt skapar bara stress. Lev här och nu så mycket som möjligt och ha ett öppet sinne. Vår hud är sammankopplad med våra känslor så se till att du lever som du vill så att du mår bra.

1 kommentar:

  1. Hejsan Katarina! Märkte att detta var ett gammalt inlägg men vill ändå säga att jag verkligen gillar det. Jag är fortfarande ung (30) men tycker det är viktigt att ta hand om sig själv i förebyggande syfte!
    Mycket handlar om det mentala - att man ska leva sunt, äta nyttigt och inte stressa upp sig mer än nödvändigt. Och att inte jämföra sig med andra, för alla är ju inte likadana, vilket jag tycker är underbart! :)

    Jag ville även tipsa om en jättebra otroligt nyttig produkt som jag faktiskt stötte på för en månad sedan, och som jag alltid använder!
    Jag har inte så många fina linjer, men min hud ser lenare ut och jag använder oljan som sminkborttagningsmedel, och smörjer även ansiktet varje morgon och kväll.
    Den kallas för "Gurkörtsolja" och den finns att köpa på www.lenaturel.se
    Den är bra för mogen hud för att de motverkar rynkor och fina linjer, samtidigt som den lenar och fräschar upp!
    Allt på hemsidan är fritt från kemikalier och parabener, och det finns produkter där som passar allas hudtyper!

    Ha det bra! / Therese

    SvaraRadera