tisdag 2 november 2010

Minikurs om inre obalanser del 2.

Att sova gott om natten gör underverk för hälsan, därför handlar detta inlägg om vår Zzzz.

SÖMN. Hur många timmar vi behöver är individuellt. Mellan 6 och 8 timmar brukar man säga. Det är få av oss som klarar oss med mindre timmar och heller inte så många som behöver sova mer. Viktigare än antalet timmar är kvaliteten på sömnen. Det är den som avgör hur utvilad du känner dig när du vaknar. Du behöver sova ostört och utan avbrott.


Det lönar sig att investera i en bra säng. Du har den länge. Prova ordentligt så att du får den hårdhetsgrad som är rätt. En för mjuk eller hård säng gör att du får ont i kroppen och inte sover riktigt avslappnat.Se till att du har täcke och kuddar som passar dig också. Är du varm av dig så välj ett svalare täcke och vise versa.

Svårt att komma upp?

Prova dig fram till hur många timmar du behöver sova. Har du svårt att komma upp kan det bero på att det är mitt i en sömncykel när kroppen är i djupsömn. Testa att ställa klockan tidigare eller senare tills du märker en skillnad. Börja med 15 min och öka 5 min åt gången. Det ska inte skilja mer än en timme åt något håll när du hittar den tid som är lättast att komma upp. Du ska ha dina timmars sömn som du behöver. Blir det fel får du prova med att somna tidigare.

En Wake-UpLight fick jag förra året. Jag kan ha svårt att vakna den här årstiden så jag tycker det är pefekt med denna. Den ljusa årstiden behövs den inte.

Svårt att somna?

Lavendel är avslappnande. Ta ett lavendelbad eller använd i aromalampa

Visualiera att du är på en plats du älskar som är sammankopplad med lugn och harmoni om du har svårt att somna. Jag brukar tänka att jag ligger på en skön gräsmatta i lagom varm sol och hör fåglar och andra sommarljud på avstånd. Det brukar funka.

Total Vila. Ett tips jag fick av en av mina lärare är att mentalt bestämma sig för att de två sista timmarna innan klockan ringer vara i total vila. Får man bara dessa två timmar klarar man sig bra om resten av natten är stökig. Säg till dig själv: Två timmar innan klockan ringer vill jag vara i total vila.

Ayur-Veda. Här är ett tips som lugnar sinnet. Det är oftast det som ställer till det när huvudet är fullt av tankar som inte går att stänga av. Innan sänggåendet blandar du 0,5 dl yougurt,1 tsk vallmofrön, 1 tsk honung och 1/4 tsk muskotnötspulver och äter. Det är jättegott.

Spikmatta. Blev påmind om denna. Värt att prova. Jag vet många som har bra hjälp av den.

Sov gott!

2 kommentarer:

  1. Ett glas med varm mjölk och lite honung i är också bra för sömnen. Kommer jag in i perioder då jag har svårt att somna, lägger jag mig på min spikmatta. Då somnar jag riktigt bra :) vaknar i och för sig till lite lätt någon gång under natten och plockar bort mattan ;)

    SvaraRadera
  2. Spikmattan glömde jag. Det har du rätt i och ändå har jag en själv. Lägger till den på listan.

    SvaraRadera