söndag 28 november 2010

Det som kan göra skillnad

Det här med att använda exakt rätt produkter för rätt hudbild har stor betydelse när det kommer till vilket resultat du vill ha. Ofta finns det produkter som fungerar för många hudbilder, men bara några som är helt perfekta och ger det optimala resultatet.

I den hudvård jag använder finns t.ex. två rengöringsprodukter. En mjölk för att ta bort make-up och en kräm som är djuprengörande och poröppnande. Har man känslig eller torr hud kan man använda enbart mjölken på kvällen och krämen på morgonen vilket jag har gjort under flera år. Nu har jag sedan en månad använt krämen också på kvällen vilket har gett mig en helt annan hud. Jag kunde inte tro att skillnaden skulle bli så stor.

När det kommer till naturkosmetik har varje växt sin specifika betydelse och uppgift och sammansättningen av växter i produkten är väl genomtänkt och utarbetad för att få huden att fungera optimalt. Tänk därför också på att inte blanda produkter från olika serier även om de är ekologiska, dem kan vara uppbyggda på olika sätt. Även om du inte skadar huden med fel produkt så får du inte heller det resultat som du kan få. Huden är en spegel av hur vi mår på insidan och är helt sammankopplad med våra organ och känslor. Alla kan få en fin hud men det kräver olika mycket av var och en. Ibland är det livstilsförändringar som gör mest skillnad, i andra fall är det ett byte av en eller flera produkter som ger huden den exakt det den behöver.

Se till att du handlar av välutbildad personal som förstår dig, din hud och vad du behöver. Verkar det som om personalen inte kan tillräckligt, eller du kanske bara har möjlighet att handla på nätet eller på annat sätt, kontakta företaget som har produkten. Det finns oftast en kundtjänst eller annan ansvarig som mer än gärna hjälper till.

2 kommentarer:

  1. Ojdå.. jag blandar jämt:-)), kan inte låta bli, är så nyfiken av mig! Men håller med om att livsstilen och tankarna nog påverkar mer än vad kanske både jag trott - och industrin generellt vill att jag ska tro- tidigare... När jag lyckades få balans i mitt liv, fick jag balans även i huden. Utan att göra gigantiska förändringar i hudvårdsrutiner. När jag sen bytte till enbart naturlig hudvård + naturkosmetik kom nästa nivå; nu ska det till extrema förändringar för att huden ska reagera! Men som sagt; jag är en lycklig produktserieblanderska - kanske skulle ta en testmånad med enbart ett märke? :-)

    SvaraRadera
  2. Om du inte är nöjd som det är nu så kan du ju alltid testa. Jag är så j..kla envis och övertygad om att det går att göra lite till så jag brukar prova mig fram. Jag vill dessutom föregå med gott exempel själv.Som hudterapeut och hälsokunnig blir du inte så trovärdig om du inte lever som du lär anser jag.

    SvaraRadera