måndag 15 november 2010

Chicza Organic





Det låter som hudvård eller makeup, men det är ett ekologiskt tuggummi.
Chicza är det första biodynamiskt nedbrytbara och ekologiska tuggummit. Det kom redan för 120 år sedan men syntetiskt tuggummi började ju användas istället så det blev aldrig så stort.



Nu introduceras det igen. Tuggmmit kommer från Mexicos sydöstra regnskogar där Chicleros-lokalinnevånarna, samlar in chicle från chicozapoteträd. Produkten härstammar från naturen och återvänder dit eftersom den är biodynamiskt nedbrytbar.

Jag har provat och som det står om proukten har den en annorlunda konsistens som gör att man för tugga mer, vilket är bra för käkarna. Jag undrade först om tuggummit verkligen skulle hålla ihop, men det gör det. Mintsmaken är god men sitter inte i lika länge som i ett syntetiskt tuggummi. Å andra sidan kanske man inte måste tugga på det i evigheter heller. Det är inte bra för magen.

Genom att tugga detta tuggummi kan man hjälpa sig själv, regnskogen och miljön. Vill du veta exakt hur? läs här.
Jag har bott många somrar i Spanien som tonåring och lärde mig ganska bra spanska.
Nu vet jag varför tuggummi heter Chicle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar