fredag 2 december 2011

Vård för överkänslig hy



Du som har överkänslig hud som t.ex. rosacea har inte alltid så lätt att hitta hudvårdsprodukter som fungerar. Dr.Hauschka har flera produkter som framgångsrikt hjälpt många att få fin hud igen.
Under de 2-4 fyra första veckorna ska du enbart använda Rengöringsmjölken för din rengöring morgon och kväll. Som dagcreme använder du Kvittencreme, eller om du vet att du inte tål eteriska oljor, Med Intensive Plant Cream

Har det fungerat bra under dessa veckor lägger du till Ansiktsampull Normal eller Sensitiv, eller Intensivserum 03. Ampullerna används endast på kvällen. Intensivkuren används morgon och kväll. Kuren görs under 28 dagar. Som komplement kan du en gång i veckan lägga Rejuvenating Intensive Mask, Soothing eller Moisturizing Mask
Nu har huden förhoppningsvis lugnat sig och fått ökad motståndskraft. Då kan du lägga till Ansiktsvatten Normal och Rengöringscreme och vid behov byta ut Kvittencreme mot Rosencreme eller Rosencreme light.

Ditt hudvårdsprogram efter 4-8 veckor ser då ut som följer:
Morgon: Rengöringscreme, Ansiktsvatten N och någon av Rosencremerna eller Kvittencreme. Behöver du, fortsätt med Med Intensive Plant Cream.

Kväll: Rengöringsmjölk och Ansiktsvatten Normal.

Veckovård: Någon av ovanstående masker, men nu kan du också prova Lermask som du med fördel kan blanda lite Rosencreme i.

4 kommentarer:

  1. Nu har jag ju tack och lov inte Rosacea eller ens överkänslig hy för tillfället!
    Men frågor ang Dr Hauschkas filosofi/produkter och almänna hudfrågor har jag alltid där emot...
    Min hy är torrare än vad den har varit på år och dagar, vilket började redan i somras egentligen, men samtidigt får jag som alltid lätt pormaskar och sedan något halvår en del riktiga finnar som tar lång tid för sig att gå bort :(
    Om jag använder mig av en olja t.e.x. mandel oliv eller raps och sheasmör (blandar ev i lite havtornsolja)som serum innan dagkrämen så både ser och känns huden betydligt bättre (när jag gör grimaser med ansiktet får jag dessutom mildare små torrhetslinjer) men, det verkar ju tyvärr inte som att detta går i hop med Dr Hauschkas filosofi?!?
    De har ju bara en ansiktsolja för fet och oren hy..
    Jag har testat att enbart köra med Rosencreme Light, Den vanliga rosencremen och Kvittencremen utan att det har hjälpt min hy särskilt mycket ang att återfukta den..tyvärr! :( Flytande dagcreme vet jag inte riktigt om den passar min hy som lätt blir känslig?!? Testat den vid ett annat tillfälle och upplevde då att den gjorde min hy hettande.
    Har under flera månader bara använt mig av Dr Hauschkas rengöringar eller annat tensidfritt, så det är knappast det som skapar torrheten...
    Nå väl, ge mig hemskt gärna råd och tips om vad jag kan göra och använda mig av (utan att det blir för dyrt tack!)Det får väldigt gärna vara grejer som man enkelt kan röra i hop hemma :)

    Tack på förhand/ Estelle

    SvaraRadera
  2. Hej Estelle,
    Den flytande dagcremen ökar cirkulationen så det stämmer att den blir hettande och inte passar den med känslig hy och mycket blodkärl.

    Jag är inte ekologisk hudterapeut i grunden även om jag alltid haft ett stort intresse så jag är tyvärr inte rätt person att fråga om det man rör ihop hemma. Hör med Ellinor isf.

    Min erfarenhet och uppfattning är att när det gäller Dr.Hauschka får man bäst resultat när man håller sig till deras filosofi och inte blandar produkterna med annat,har fett på natten eller blandar i oljor i dagcremerna m.m. Det är så fantastikst fina produkter. Filosofin lika botar lika innebär att när huden får fett känner den av det och minskar sin egen fettproduktion. Det gäller alltså också en torr hud. Får den fett blir den ännu torrare. Hauschkaprodukterna får huden att själv producera mer av det den behöver i en perfekt balans. Det är det som är skillnaden mellan att tillsätta fett utifrån.
    Hela Dr.Hauschkas hudvård baseras på hudens och kroppens intelligens som vi är födda med, att den kan själv om vi låter den och inte gör jobbet åt den. Då blir den lat och stänger av sina funktioner vilket innebär att den åldras snabbare och kan bli torr och känslig.

    Jag vill väldigt gärna hjälpa dig att få fin hud igen. Jag tror att det är det, att du blandar i annat i cremerna (om jag förstått det rätt?) som är den största boven i dramat och att rengöringen inte är optimal. Du behöver bevara din syramantel och få huden att producera mer fukt. Sedan måste man ha tålamod och komma ihåg att hur vi mår, om vi äter medcin m.m. också påverkar huden väldigt mycket.
    Har du möjlighet att maila katarina@drhauschka.se? så kan vi prata vidare där och se om vi kan hitta en lösning som passar dig.
    *Kram*

    SvaraRadera
  3. Åh tack fina du för att du svarade så snabbt! :)
    Nej, jag har inte blandat olja i Dr Hauschkacremerna, de använde jag mig av som de var!
    Olja eller annan kräm på natten har jag inte använt mig av på över ett år, enbart fettfri nattvård!
    som sagt Dr Hauschkas rengöringar eller som nu på sistone en väldigt mild hemmagjord rengöring baserad på enbart finmalda havregryn, vatten och rapsolja (Kört tidigare med goda resultat för några år sedan när min hy var hyperkänslig)Min egen hemmagjorda rengöring har fungerat bäst faktiskt!
    Kosten är jag väldigt medveten om att den spelar in och gör så gott jag kan med...
    Nå väl...jo, jag mailar dig gärna, tack för att du vill hjälpa till! :)/ Estelle

    SvaraRadera
  4. Hej Katarina!

    Finns det något jag kan ersätta ampullerna med? Med rengöringsmjölken, ansiktscremen och masken är det redan lite mycket för plånboken :(

    Mvh
    Morris

    SvaraRadera