måndag 31 januari 2011

Fantastiskt för kroppen


För att få en fin hud är det viktigt att tänka på helheten. Allt påverkar oss. Vi kan inte separera någonting från något. Allt sitter ihop, hör ihop, även om det upplevs som om det inte gör det.

Kosten är en del. För optimal hälsa och skönhet vidarebefordar jag dessa tips som alla ekologiska hudvårdsterapeuter får lära sig. Jag har fått dem av en supergullig tjej som pluggar till det nu. Jag är själv inte ekologisk hudvårdsterpeut utan vanlig cidescodiplomerad med diverse påbyggnadskurser och utbildningar samt ett mångårigt brinnande intresse för rena produkter, naturkosmetik och ekologi.


  • Helnyponpulver. Stärkande för hud, bindväv,leder,ligament och ger kollagenet i huden näring och energi. Toppen för att behålla en fast hud alltså.

  • Brännässlepulver. Hjälper vid trötthet, stress och är ett komplett vitamin, mineral, klorofyll och antioxodantmedel.

  • PH-Kalk. Bra vid försurning, hudbesvär,ont i huvudet, benskörhet.

  • Msm. Svavell som bygger upp kroppens alla vävnader, hud, bindväv m.m.

  • Dinkelkli. Driver ut skräp från tarmen, joggar den, dämpar gaser och svullen mage.

  • Nakenhavre. Bildar en perfekt bakteriekultur i tjocktarmen, ökar immunförsvaret och rensar ut plack och fickor i tarmen.

Det här tas dagligen, gärna på morgonen som en drink UTOM Ph-Kalken som tas en halvtimme innan läggdags. Detta för att man blir avslappnad av kalket, du sover bättre och det inte ska störa andra processer i kroppen. Det bör ha gått två timmar efter middagen.

Du tar 1 tsk av varje. Jag blandar i ett glas med kroppstemperarat vatten, men det går såklart bra att göra en smoothie av det också och lägga till bär och frukt. Inte världens vackraste färg. Det smakar inte så mycket men gör så gott. Du hittar produkterna i hälsokostbutiken. Det finns olika fabrikat. Har du ingen hälsokost där du bor kan man också beställa här.

3 kommentarer:

  1. Kalken kan jag inte leva utan, utan den får jag lättare ont i huvudet och mår allmänt sämre om jag stressar mycket.

    SvaraRadera
  2. Spännande, när jag slutat amma skall jag nog testa att lägga till några olika "beståndsdelar" till min kost :-)

    En fråga till dig som är duktig på här med kropp, skönhet och hälsa: Om man äter små mängder med godis varje dag, hur ogynnsamma effekter kan det ha på hälsan? Mörk choklad bör ju inte vara så farligt men nu tänker jag mer på lösgodis som förstås består av ren skit för att tala klarspråk! Men om man äter max ett hg per dag, tror du att det spelar någon roll för hälsan då?

    Tack på förhand :-)

    KRAM

    SvaraRadera
  3. Hej Caroline,

    För mycket socker är ju inte bra för någon och kemikalierna i godiset gör ingenting positivt för kroppen. Farligt? Nej men helt onödigt. Om det är det söta du är ute efter och har svårt att avstå skulle jag fundera lite på varför. Att äta godis varje dag är ingen hit, tycker jag. Jag gillar själv sött men väljer att äta söta frukter som sharon, druvor, mm. i första hand. Jag äter godis, glass och bullar också men inte så ofta. Gärna efterrätt på helgen, det brukar göra att jag känner mig nöjd för många dagar framåt. Förbud tror jag inte på, det brukar ha motsatt effekt. Prova att lägga till en god vana och äta söt frukt eller smoothie innan godiset så kanske du inte vill ha det sedan.Du kommer med tiden att känna att det smakar artificiellt. Naturgodis som är det enda jag köper är det också socker och fett i men det är bättre än det vanliga. Mörk choklad kan man ta en ruta om dagen av, inte mer. Helst ska det vara ren mörk choklad med minst 70 %. Jag såg att du varit på chokladprovning hos Anna och hur god den än kan vara så är inte det den högsta kvalitén. Man får gå upp i pris, men det är det värt. Choklad är min favorit.

    Kram:-)

    SvaraRadera