måndag 18 oktober 2010

Kursveckan i Järna


Tillbaka till vardagen igen efter en fantastisk vecka i Järna med lugn och ro utan tv och tidningar och god ekologisk mat morgon, middag och kväll.
Jag lyckades "tima" in en riktig dunderförkylning samtidigt med rejäl nästäppa och några febersvängar, men inte kunda jag låta det stoppa mig.

Dr. Hauschkas produkter har sin grund i antroposofin som tar hänsyn till människa, miljö, djur och natur på alla plan. Denna grundsyn speglar sig på många sätt bland annat i;

* Valet av dem specifika växter som används i produkterna.

* Tillredningen av växterna med "rytmisering* som är unikt.

* Hur hudvårdsbehandlingarna är uppbyggda med ett genomtänkt koncept som tar hand om det fysiska såväl som det mentala och sinnliga.
* Fettfri nattvård ( ingen kräm på natten) och ingen peeling.

* Sättet att se och förstå huden och behandla den därefter.

Hos Dr. Hauschka delas inte huden in i olika hudtyper utan man ser alltid till vilken hudbild huden uppvisar just nu. Det innebär att huden inte heller delas in i åldersgrupper på samma sätt som är vanligt i traditionell hudvård. Produkterna ger impulser till huden att gå tillbaka till sitt normala tillstånd där den fungerar optimalt. Man kan säga att det är som när hjärnan ger impulser till kroppen att genomföra något.

Veckan gick fort och innehöll både teori och praktik med examen sista dagen. Vi gick igenom hur produkterna tillverkas, växtlära, antroposofins grunder och naturligtvis behandlingar. Vi hann med kroppsprodukter och make-up också. Jag behöver väl inte säga att dessa produkter är lika fantastiska dem. Jag är väldigt glad att jag för fyra år sedan upptäckte produkterna, fick tillfälle att vara säljansvarig för dem på Åhléns City och nu är utbildad Dr. Hauschkaterapeut.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar