fredag 29 oktober 2010

Busenkelt Ekobröd


Det här brödet bakar jag ofta. Det går supernabbt att få ihop för det ska bara röras. Ingen knåding. Ändå blir det lika gott som ett vanligt bröd. GI rätt är det också med sina hela korn.

Ingredienserna väljer du ekologiksa så klart, där det finns.


SUNFLOWER LIMPOR 2st
2 dl hela vetekorn. Tex. Saltå kvarn.
50 gr jäst.
6 dl ljummet vatten.
1-2 tsk. salt. Jag tycker att det blir godare med 2.
1 dl solroskärnor.
1 dl russin.
2 dl gramhamsmjöl.
10 dl vetemjöl.


Lägg kornen i blöt över natten eller dagen. Tar du varmt vatten går det snabbare.

Smula jästen i det ljumma vattnet och tillsätt salt, avrunna korn, solroskärnor och russin.

Rör i grahamsmjölet och rör sedan i vetemjölet lite i taget. Degen ska vara väldigt lös.

Häll degen i två avlånga formar. 1 1/2 liters. Du kan ha lite olja i botten på formarna om det inte är non-stick material.

Låt jäsa övertäckta ung. 40 min. Jag brukar jäsa upp till 60 min ibland. Man ser när det är klart.

Grädda i nedre delen av ugnen ( ett steg under mitten brukar vara bra) ca. 40 min beroende på hur mycket färg du vill ha och vilken ugn du har. 200 grader men sänk till 180 om du har varmluftsugn.


Smaklig spis!

2 kommentarer:

  1. Jag som älskar att baka bröd ska nog ta och knåda ihop det här receptet imorgon:). Tycker om när det är russin och frön i, och även nötter ibland.
    Trevlig helg!
    /Ellinor

    SvaraRadera
  2. Åh, jag älskar hembakat bröd, så det här ska jag definitivt testa!

    SvaraRadera