onsdag 20 oktober 2010

Hur funkar det utan nattkräm?

I Dr. Hauschkas filosofi och hudvårdsprogram ingår ingen nattkräm. Det tyckte jag också var konstigt när jag hörde det första gången. När jag sen förstod varför, var det självklart att vara utan.
Om vi använder traditionell hudvård och hela tiden smörjer in huden med tvivelaktiga ingredienser händer flera saker.

Vi vänjer huden vid att få fett och fukt utifrån så den blir lat och slutar producera det den behöver själv.
Porerna täpps till så att talg, svett och annat som ska ut från huden inte kommer ut utan kapslas in. Tänk dig när du är i tonåren vad som händer när hormonerna ställer till det om huden inte kan rena sig som den behöver.
Hudytan torkar ut och blir sträv och stängd. Nu kan vi varken få ut det som kroppen vill eller föra in det vi själva vill för att hjälpa huden att börja fungera normalt igen.

Huden kommuncerar med oss som resten av kroppen också gör. Lyssnar vi inte nu utan fortsätter med diverse hudvårdsserier som inte hjälper kan huden till slut börja bli röd, reaktiv och känslig fastän den inte var det förut. Den protesterar.

På natten ska hela kroppen vila och sköta sina reningsprocesser. Den ska inte jobba med att ta upp näring eller annat, det gör den på dagen. Vi äter heller inte på natten och dem som gör det brukar i längden inte må bra av det, det vet vi.
Använder vi en fettfri nattvård störs inte hudens vila med näringsupptag, utan den kan göra sitt.
Hos Dr. Hauschka finns flera alternativ att välja på t.ex. ansiktsvatten, serum och ampuller som alla kan användas var för sig eller tillsammans.

Har du en stängd hud så kommer den att kännas torr i borjan innan huden har förstått att den måste börja producera fett och fukt igen. Ha tålamod så kommer det att ge sig.

Jag var också torr i början och tyckte att det kändes obehagligt och ovant men när jag vaknade på morgonen kändes huden len och fin till min förvåning. Jag var övertygad.

Jag har sedan länge haft ett stort intresse för innehållet i produkter så när jag fick se vad dem innehåller visste jag att jag hamnat rätt. Jag har bred kunskap om kropp, sinne och känslor och såg att den kunskapen fanns samlad i Dr. Hausckas produkter. Fantastiskt tycker jag.

4 kommentarer:

  1. Tack för ditt utförliga svar på min fråga :)Jag har länge tyckt att det låter vettigt med den här filosofin om att huden ska andas och så på natten och jag kan känna att hela mitt ansikte utom huden under ögonen klarar av att inte bli insmörjd på natten eftersom mina små linjer blir djupare under ögonen annars..Vill liksom inte bli onödigt rynkig i onödan...har redan ångest för detta, så jag vet verkligen inte hur jag ska lösa det?!?

    /Estelle

    SvaraRadera
  2. Nu vet jag inte din ålder, men jag utgår från att du gillar Dr Hauschka och vill ha det. Det finns serum och ampuller som läggs i hela ansiktet även runt ögonen på natten. Dem innehåller väldigt mycket vård men inget fett.
    Serumet är från 40 år så det är inte aktuellt för dig, men ampullerna kan du prova. Sedan undrar jag om du har en tillräckligt bra ögonkräm på dagen? Du kan lägga ansiktsmask flera gånger i veckan. Alla Hauschkas masker, utom lermasken läggs runt ögonen och till och med på ögonlocket. Det gör du på kvällen efter rengöring och tvättar bort överskottet med en varm kompress efter 20-30 minuter. Du kan ju lägga bara runt ögonen också om du tycker att det räcker. Efter det lägger du på ampull eller ansiktsvattnet.Det finns en produkt som heter Eye Solace som är ett serum i ampullform enbart för ögonen. Dem är bra vid dem tillfällen när när man känner sig trött, uttorkad och irriterad i ögonen.
    / Katarina

    SvaraRadera
  3. Jag tycker också om Hauschkas filosofi om fettfri nattvård. När jag bodde i Köln för 2 år sedan så smörjde jag mig aldrig på kvällen. Kan ha mycket att göra med att det är Tysklands fuktigaste stad och jag kände att min hud inte blev torr...Men jag är en sån som gillar att massera in en väldoftande olja i ansiktet på kvällen eftersom det gör mig så avslappnad. Och det känner jag att jag skulle sakna om jag helt skulle köra på Hauschkas linje idag...

    SvaraRadera
  4. Det är inte nödvändigtvis så att det måste vara Dr Hauschkas hudvård allt i hop, men den fettfria nattvården vill jag absolut köra. Jag är 32år.
    Det där med ögonkräm är svårt tycker jag, för lätta ögonkrämer/gel funkar inte bra på mig samtidigt får de inte vara för tunga för då får jag pormaskar/finnar runt ögonen.
    Har testar Dr Hausckas ögonkräm för något år sedan men tyckte att den var lite för lätt och gav mig även lite sveda i ögonen efter halva dagen så där :( (Den fetare de har var för fet)
    Deras serum och ampuller hade jag gärna testat om det inte vore för att min ekonomi tyvärr inte klarar av de priserna...

    Tack!/Estelle

    SvaraRadera